Webbyrå Stockholm

Idag finns det över 200 aktiva webbyråer i Stockholm. Att välja rätt webbyrå är inte alltid lätt, speciellt i webbranschen eftersom den ständigt ändras och förnyas.

Den digitala världen utvecklas med stormsteg, mycket runt oss i vardagen digitaliseras och förbättras med ny teknik och funktion. Idag använder vi datoriserad teknik i nästan allt vi gör och många yrken är vi helt beroende av den digitala tekniken.  Att jobba med webbutveckling, digitalmarknadsföring eller design på en webbyrå är otroligt svårt och krävande i dessa tider eftersom både marknad och teknik är i ständig rörelse.

I Stockholm har vi idag ca 200 aktiva webbyråer, en siffra som ständig ökar. Av alla webbyråer i Stockholm är 90 % små webbyråer med 1-4 anställda som i många fall jobbar väldigt brett och inom stora områden så som:

Webbproduktion

  • WordPress CMS utveckling
  • Programmering: XHTML
  • Programmering: XHTML
  • Programmering: CSS
  • Programmering: JavaScript och jQuery
  • Lättare animering av banners etc.

Marknadsföring via sociala medier

  • Facebook, Twitter, LinkedIn samt Instagram sidor
  • Facebook och Adwords annonsering

Marknadsföring via sökmotorer (Sökordsoptimering)

  • On page optimering
  • Social interna och externa länkar
  • On site optimering och hemsidetstruktur
  • Redaktionellt arbete med hemsidan

Webb och print design

  • Grafisk profil med logotyp, visitkort och brevpapper etc.
  • Webbdesign av hemsida, webbannons/banners och andra webbelement

För att en webbyrå med alla dessa områden i ständig rörelse ska klara av att hålla en hög kvalitet på både produktion och den grafiska delen är det extremt viktigt att hitta duktiga webbdesigners, webbproducenter och projektledare som är både produktiva och själva kan hålla sig uppdateriade inom sina områden.

Hur hittar man en professionell webbyrå i Stockholm?

Eftersom IT och webbranschen består av många olika delar kan det vara svårt att hitta en professionell webbyrå i Stockholm, så vad ska man titta på?

Referenser

Gå noggrant igenom webbyråns referenser och titta på både form och funktion, har de inte några aktuellt på hemsida be de då skicka några per mail. Kontakta några av referenserna och fråga hur nöjda de är med webbyråns arbete.

Arbetsprocess och kompetens

Leta efter webbyråns egna ord om sin arbetsprocess, ju mer specifik arbetsprocess desto bättre. Har de ett arbetsätt och en arbetsprocess som passar dig? Hur är deras tidsuppskattning? Ställ så många frågor som möjligt och försök få en offert som är så specifik som möjligt

Företaget

Har företaget funnit en längre tid? Vilken bolagsform har företaget aktiebolag? Har de anställda på heltid? Har de några samarbetspartners

Avtal

Titta noggrant efter vad som avtalas och vilka kontrakt webbyrån skickat. Inga onödiga bindningstider? Inga löst formulerade löften? Titta på deras produkt/tjänst specifikation, hur väldokumenterad är den?